Yogan

Uppdaterad 29 oktober 2015

Olika yogaformer

Idag finns det en oändlig variation av yogaformer utvecklade ur den klassiska Hathayogan för att tillgodose de behov som finns hos yogautövare världen över. Mina favoriter är Hatha, Restorative och Virya - de har ingen inbördes rangordning utan är alfabetiskt ordnade - var och en praktiseras efter behov och hjärtats lust.

Simply Yoga

I huvudsak praktiserar vi Viryayoga och viryainspirerade klasser där vi yogar långsammare i ett följsamt, energifullt och andningssynkroniserat flöde positionerna igenom. Det pedagogiska, den glädjefyllda tankeväckande och säkra yogan med fokus på biomekanik och yoga-anatomi är Simply Yogas ram och grund.

Andningen är som i all yoga det som leder oss igenom klasserna. Vi blir ordentligt varma och mjukare i kroppen utan att bli genomsvettiga - om man inte har det som sitt eget mål och tema för dagen vill säga. Alla positioner/asanor har modifieringar att ta till om någon upplevs som knölig för tillfället eller om kroppen säger ifrån.

För dig som vill komma ner i varv eller helt enkelt vill ta det lugnt i en mysig miljö har jag även klasser med fokus på återhämtning och avslappning emellanåt.

Yogaklasserna passar både nybörjare och fortsättare då det alltid finns ett eller flera alternativ att göra för att det ska passa din kropp och vara hälsosamt.

Vinyasa kan översättas till andningssynkroniserad rörelse. För att få ett naturligt flyt genom programmet och de olika positionerna använder vi oss av delar i en solhälsning som länkar samman positionerna - även det en så kallad vinyasa.

Viryayogans genomtänkta system med moduler och fokus på biomekanik har gjort starkt intryck på mig och variationsmöjligheten gör att det alltid går hitta nya inspirerande kombinationer och teman.

 

Hathayogan ger mig som lärare en möjlighet att ytterligare leda klasser med variationsrikedom och ha teman som passar gruppen och den individuella deltagaren.

Allmänt om yoga

Yoga är ett fantastiskt redskap för att skapa inre och yttre balans. Livet på och utanför yogamattan ger oss kontinuerlig information om hur det är beställt med kroppen och själslivet.

Välj din yogalärare med omsorg så att du, din kropp och ditt sinne, är i goda OCH välutbildade händer. Biomekanik, yogans anatomi och kontinuerlig uppdatering hos mer erfarna certifierade lärare är en kvalitetssäkring och långsiktig hälsoinvestering.

Yogans system av tankesätt, andningstekniker och rörelser är unikt. Effekterna kan - förutsatt att man yogar efter dagsform, är lyhörd för kroppens signaler och gillar att yoga - öka livskvaliteten avsevärt. Balanserat humör, bättre sömn och allmänt välmående är några exempel på positiva effekter som kan märkas efter en tids yoga.

Ibland kan även motsatta känslor uppkomma i samband med yoga. De känslorna är fullt naturliga och uppträder för att de, likt gifter och orenheter som kommer ut när vi svettas och andas, ska rensas ut ur systemet. Får yogan övervägande känslosvall ventileras det alltid med läraren för vidare guidning.

 



Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)